Prázdniny jsou obdobím, které většinu rodičů dělí na dva tábory.
Jedni jsou přesvědčeni, že dítě si má pořádně odpočinout a kromě přečtení jídelního lístku nemá na učivo a znalosti ze školy ani sáhnout.
Druzí zastávají názor, že opakování je matka moudrosti, a tak čas od času sepíší své ratolesti pár příkladů, nadiktují nějaký ten diktáteček, či donutí denně zapsat počet přečtených stran v knížce.
Jak se ale jistě všichni shodneme, žádný extrém není správný a naprosté ignorování školy ani její neustálé připomínání nebude nejlepší řešení.
Rozumím naprosto první skupině, která chce dětem dopřát zasloužený odpočinek a i sami chtějí mít chvíli od psaní úkolů klid.
Chápu snahu druhé skupiny – chtějí, aby jejich děti dosahovaly ve škole skvělých výsledků, aby to díky tomu v životě daleko dotáhly. Nicméně přesně tento způsob procvičování učiva je velmi nešťastným.
I děti potřebují důkladný odpočinek.
Musí se odreagovat, uvolnit se, sportovat, řádit s kamarády…
…prostě pořádně si ty prázdniny užít.
A tak jako si během prázdnin protáhnou tělo,
je fajn procvičit i mozek.
Hravou a nenásilnou formou.
Jak tedy na to, aby učení bylo zábava a opravdu si to užila celá rodina a dítko ani netušilo, že procvičuje znalosti získané ve škole?
– psaním prázdninového deníku
– společným plánování a propočítáváním výletů…. je tolik možností…
– Zde na webu Škola zvesela najdete v článcích nápady na hravé procvičení písmenek, diktátů, vyjmenovaných slov, násobilky…
Nechte například své dítko samostatně hledat informace k vašemu výletu a podle nich se rozhodovat. Nechte dítě přečíst jídelní lístek v angličtině a vyberte podle toho jídlo. Povídejte si o tom, co jste viděli a zažili. Vymýšlejte si příběhy o bájných bytostech, o místech, která navštěvujete, nebo o zvířatech.
Pokud napíšete svému dítěti 20 příkladů na násobení, určitě ho to otráví. Ale když si vymyslíte nějakou logickou úlohu, bude ta matematika hned zajímavější.
Např. v ZOO: Tygr spotřebuje za jeden den 5 kilo masa. Kolik masa spotřebuje 5 tygrů za týden?
Nebo: V naší restauraci uvaří 100 jídel denně. Kolik jídel uvaří za týden?
Nebo: V autě: Kdo vymyslí více slov na písmenko B apod.
Na rozvíjení slovní zásoby, vyjadřování i fantazii je skvělá hra: NA MARŤANY.
„Jsem MARŤAN, vysvětli mi, na co mají pozemšťané dopravní značky.“
„Jsem MARŤAN, popiš mi PSA – netuším, jak vypadá a co to je…“
Místo nudného diktování příkladů si zahrajte deskovku Ufounská násobilka.
Herních plánů je v Ufounské násobilce celkem 23 + jeden prázdný herní plán.
Využijte během prázdnin všechny možné činnosti, při kterých dítě uplatňuje v praxi to, co se ve škole naučilo. A při kterých ani neví, že si nějaké učivo procvičuje.
A v tom tkví kouzlo přirozeného vzdělávání našich dětí.
_________________________________________________________
nyní v prázdninové akci -25 %
e-booky Logické úlohy pro chytré kebulky I. a II. ZDE.