Dnes můžeme s dětmi ve škole násobit indicky i čínsky. Děti počítají na prstech a můžou u počítání i zvesela pochodovat po třídě. Ještě ale nebyla vynalezena metoda, která by vyhovovala naprosto všem. Každému vyhovuje něco jiného.
Musíme mít na paměti, že různými metodami pouze dítěti pomáháme něco pochopit a každé dítě je jiné!
Aby matematika děti bavila, je tedy nutné ukázat jim více možností výpočtu a umožnit jim si s matematikou hrát.
V článku o středověkém násobení jsme si ukázali, jak u násobení můžeme využít skvělou pomůcku, která je vždy po ruce.
Dnes si ukážeme násobení indické a čínské.
Indické násobení
Tímto násobením si zjednodušíme násobení víceciferných čísel. Odpadá zde pamatování si počtu desítek, které musíme připočíst k navazujícímu číslu během výpočtu. Je proto pro děti jednodušší. Musíme uznat, že to měli Indové dobře vymyšlené.
Indicky násobí v našich školách převážně děti, které se matematiku učí metodou prof. Hejného.
Základem je vytvoření tabulky s příkladem, kdy každé vnitřní okénko tabulky je ještě rozděleno úhlopříčkou.
Postup si ukážeme v tomto videu:
Čínské násobení
Neboli taky grafické, je velmi názorné. A je praktické převážně pro násobení víceciferných čísel.
Ukážeme si to také ve videu, kde si vypočítáme příklad 12 x 12.
První číslo znázorňují rovnoběžky kreslené z JZ na SV, druhé číslo představují rovnoběžky nakreslené ze SZ směrem na JV. Jejich průsečíky tvoří po rozdělení do jednotlivých částí výsledek.