Pády jsou často další kámen úrazu na cestě poznávání spisovné češtiny. 

Ale i s nimi si jde krásně hrát a naučit se je zábavnou a zajímavou formou. Nestačí (a ani nebaví) je nabiflovat jako básničku nazpaměť a pak jen tipovat, jestli právě tohle podstatné jméno je ve tvaru 2. nebo přece jen 4. pádu. 

Jak tedy na ně? 

Samozřejmě je důležité se pády naučit vyjmenovat tak, jak jdou za sebou.

Na tento nácvik a procvičení je vhodné vytvořit si kartičky s pády, rozstříhat a dále:
skládat, jak za sebou patří
přikládat čísla k pádům
seřaďte pády a jeden dejte bokem, dítě musí říci, který chybí
   ukázka: dáte pryč sedmý pád, dítě řekne: kým, čím
další možnost je vytáhnout jeden pád z hromádky pádů a úkolem je říci pád před tím, pád za tím
   ukázka: dítě si vytáhne: koho, co (4. pád) a musí říci: komu, čemu (3. pád),
   a oslovujeme, voláme (5. pád)

Tímto způsobem se pády skvěle a lehce procvičí.

Kartičky s pády si vytvořte, nebo je máte ke stažení ZDE.

 

Někde se děti učí pády s předložkami, někde bez. Ovšem pozor: Předložky před pádem pouze napomáhají k zapamatování tvaru pádu.

Jakmile dítě perfektně řadu ovládá, můžeme přejít na poznávání pádu podstatných jmen ve větách.

 

Postupujeme následovně:

Ukážeme si to na této větě: Maminka upekla bábovku.  

– dítě učte, ať si zakryje podstatné jméno prstem a řekne místo něj celou pádovou otázku tak, aby věta dávala smyl. Opravdu je důležité říci si celou větu, nejen dané podstatné jméno. (Níže si řekneme proč.)

 KDO CO upekla bábovku? Maminka.   Jedná se o 1. pád

 

Maminka upekla  KOHO CO?  Bábovku. Tentokrát to je 4. pád.

 

Pozor na předložky.

Předložky před pádem z počátku napomáhají k zapamatování tvaru pádu, ale pozor – neučte děti na ně spoléhat.  Např. 6. pád není spojen pouze s předložkou O, ale také V, NA…

o stole (o kom, o čem – 6. p.)

ve stole  ( v kom, v čem – 6. p.)

na stole  (na kom, na čem – 6. p.)

 

Také  můžeme stejnou předložku najít u více pádů:

Na stole leží kniha. (na kom, na čem  – na stole – 6. pád)

Polož knihu na stůl. (na koho, co – na stůl – 4. pád).

 

Když určujeme pád, je proto nutné přečíst důkladně celou větu a místo podstatného jména si říci pádovou otázku.

Na stole leží kniha.  Na  kom, čem (na stole)  leží  kniha.  6.p.

Na stole leží kdo, co (kniha). 1.p. 

Jak už bylo výše řečeno, dětem vždy doporučuji si dané slovo zakrýt prstíkem a říci místo něj pádovou otázku.

 

Důležité je také ptát se CELOU pádovou otázkou, ne  pouze její částí, protože např. 1. i 4. pád  mají stejnou otázku CO: 1. p. Kdo, CO;  4.p. koho, CO

Vidím čepici. Vidím Co? čepici. Ale vidím KDO, co? Čepici? NE! Vidím koho co – čepici. Správně je tedy 4. p. 

 

 

Na procvičení mluvnických kategorií podstatných jmen mám pro vás ještě jednu hru – kolíčkovanou. 

V této hře najdete  60 podstatných jmen na procvičení  pádu, čísla a rodu.

Pracovní listy si vytiskněte, nastříhejte,  pokud máte možnost tak zalaminujte. 

Správné řešení se označuje kolíčkem (na každém kolečku tak budou 3 kolíčky) , v případě zalaminování se může používat fix na tabulky, který lze lehce smazat. Poslední 2 kolečka jsou prázdná – můžete tak doplňovat jakékoli podstatné jméno v jakémkoli tvaru a procvičit tak právě takové, které vašemu dítěti dělá potíže.

Po určení mluvnických kategorií můžete ze slov vymýšlet věty: Babička vykládala pohádku o panence.

Kolíčkovanou si stáhněte zde

 

Další jednoduché a návody JAK NA TO + hravé procvičení učiva najdete v online programu Škola vesele.  Do kurzu je možno vstoupit do neděle 20. ledna a právě nyní v bezva akci 1 + 1 zdarma! 

 

 

 

Jára Bednářová

Mám 18 let zkušeností jako učitelka 1. stupně ZŠ. Ukazuji rodičům, jak přežít školní docházku svých dětí s úsměvem. Propaguji myšlenku, že k lepšímu pochopení a zapamatování si učiva je nutné zapojit nejen myšlení, zrakovou a sluchovou oporu a pohyb, ale hlavně – zábavu! Více se dočtete zde Můj příběh Mnoho námětů, jak doma nešedivět nad úkoly svého potomka, ale v klidu si u toho popíjet kávičku najdete Tady .


Pin It on Pinterest

Share This