Jak zjednodušit vysvětlení učiva o jednotkách délky? Samozřejmě zvesela a samozřejmě s pomocí rukou. Taky jak jinak – vždyt jste na webu Škola zvesela. 🙂
Jednotky délky jsou učivem od 1. třídy, kdy se děti seznámí se základní jednotkou délky – metrem. Pak uběhne nějaký ten čas a ejhle, najednou doma řešíte převody jednotek a snažíte se dítěti vysvětlit, kolik decimetrů se vejde do 26 kilometrů. Aby dítě lehce zvládo i toto, je zapotřebí postavit pevné základy.
Už v jiných článcích jsme zdůraznili skutečnost, že zainteresování celého těla (myšlení, pohyb, zrak, sluch) je daleko intenzivnější pro vnímání a pochopení učiva.
Využijeme toho i v případě tohoto učiva, kdy je důležité, aby si dítě umělo představit, jak vypadá milimetr, centimetr, decimetr, metr i kilometr.
Nejdříve si míry milimetr, centimetr, decimetr i metr ukážeme na jakémkoli metru. Samozřejmě necháme děti změřit několik věcí – stůl, skříň, tužku… Poté si zkusíme jednotlivé míry na metru (pravítku) ukázat pomocí svých rukou.
Největší problém je samozřejmě s představou kilometru. Tady doporučuji si pomocí mapy na netu nebo aplikace v mobilu najít trasu od vašeho domu, která měří přesně 1 kilometr. (Např. od domu k obchodu, k zastávce, k vysokému stromu, dopravní značce….) A tuto trasu si s dítětem projít.
Pak už to zkusíme bez pravítka, bez metru a bez procházky.
Připravíme si ruce před sebe:
− palec a ukazováček přilepíme k sobě (jako když ukazujeme špetku něčeho) a máme pomyslný milimetr
− palec a ukazováček kousek od sebe představuje centimetr (snažíme se, aby to přibližně ten centimetr byl)
− pak palec a ukazováček roztáhnout co nejvíce od sebe: decimetr
− pak roztáhnout ruce od těla (upažit): metr
POZOR: roztáhnuté ruce dětí a roztáhnuté ruce dospělého je rozdíl. 🙂
− a pak máchneme rukama na obě strany – naznačujeme daleko od sebe (z upažení mávneme na obě strany): kilometr
Metr a kilometr rozlišíme tak, že u představování metru dlaněmi vymezíme prostor metru, u kilometru máme dlaně rovně s pažemi a mávnutím naznačujeme delší míru.
A toto si říkáme a ukazujeme několikrát za sebou. Nejdříve postupně, po bezchybném zvládnutí posléze i na přeskáčku. Děti to moc baví a daleko dříve získají představu délek, než jen pomocí pravítka.
Děti si pak vše lépe představí. Díky pohybu se lépe orientují jak je „velký“ milimetr, o kolik větší je metr než decimetr… což je základ pro lehké zvládnutí převodů jednotek délky.
Až po zvládnutí a zažití teprve přecházíme na převody typu: 7m = 700cm…
Jen pak děti při psaní převodů do sešitu upozorňuji, aby dávaly pozor a při ukazování si metru nepraštily spolužáka v lavici po hlavě. 🙂
Více pomůcek na přípravu do školy ZDE.
∗