A máme tu další  zajímavost  naší krásné  paní Češtiny – písmenko ú.
Že ú s čárkou píšeme na začátku slov: únor, úmysl, úžaný… je vcelku vžité pravidlo a nemají s ním problém ani malí školáci. Problém začíná v momentě, kdy se tato potvůrka objevuje uprostřed či na konci slov.

Připomeneme si tedy další pravidla, kde ú s čárkou použijeme:

–  v citoslovcích:
bú, vrkú, hú, cukrú…

ve složených slovech, kde právě druhé slovo začíná ú:
trojúhelník (troj/úhelník), pravoúhlý (pravo/úhlý)…

–  když ú následuje po předponě:
zúčastnit se  (z-účastnit), zúžit (z-úžit)  neúrodná (ne-úrodná), neúmyslný (ne-úmyslný)

ve slovech cizího původu:
túra (turistický výšlap)  Zítra jdeme na túru.
skútr  (motorové vozidlo)   Bratr jezdí na skútru.

medúza (živočich)  V moři plavala velká medúza.
túje (jehličnan)   Zahradník vysadil krásné túje.
fúrie (zuřivá, zběsilá bytost)  To zvíře je pěkná fúrie.
múza (múzy –  bohyně umění). Políbila ho hudební múza. (Napsal písničku 🙂 )
trubadúr (středověký básník a pěvec).  Spanilé princezně zpíval pod okny trubadúr.
iglú (příbytek ze sněhu a ledu) Eskymáci žijí v iglú.
ragú (pokrm z masa)  Kuchař uvařil výborné kuřecí ragú.
štrúdl (jablkový závin)  Babička upekla výborný štrúdl.
fúze (splynutí, sloučení)  Sledovali jsme buněčnou fúzi.

A pak tu máme ještě chuťovku typu: kúra, která nemá s kůrou na stromu pranic společného 🙂

kúra (léčebná nebo zkrášlovací procedura)  Součástí léčebné kúry byly zábaly a masáže.
manikúra (péče o ruce, především nehty)   Maminka si zašla na manikúru.
pedikúra (péče o chodidla)  babička chodí pravidelně na pedikúru.

Ú  uprostřed slova však najdeme i v domácím slově, a to v názvu rostliny:
ocún (rostlina)  Ocún je prudce jedovatá bylina.

Jelikož upřednostňujeme učení pomocí pojmových map, i toto učivo si tedy takto ujasníme:

U2

Pojmovou mapu ke stažení a tisku, včetně online procvičení  psaní písmenka ú, najdete  v naší členské sekci.

 

Více pomůcek na přípravu do školy ZDE.

Jára Bednářová

Mám 18 let zkušeností jako učitelka 1. stupně ZŠ. Ukazuji rodičům, jak přežít školní docházku svých dětí s úsměvem. Propaguji myšlenku, že k lepšímu pochopení a zapamatování si učiva je nutné zapojit nejen myšlení, zrakovou a sluchovou oporu a pohyb, ale hlavně – zábavu! Více se dočtete zde Můj příběh Mnoho námětů, jak doma nešedivět nad úkoly svého potomka, ale v klidu si u toho popíjet kávičku najdete Tady .


Pin It on Pinterest

Share This