A máme tu další  zajímavost  naší krásné  paní Češtiny – písmenko ú.
Že ú s čárkou píšeme na začátku slov: únor, úmysl, úžaný… je vcelku vžité pravidlo a nemají s ním problém ani malí školáci. Problém začíná v momentě, kdy se tato potvůrka objevuje uprostřed či na konci slov.

Připomeneme si tedy další pravidla, kde ú s čárkou použijeme:

–  v citoslovcích:
bú, vrkú, hú, cukrú…

ve složených slovech, kde právě druhé slovo začíná ú:
trojúhelník (troj/úhelník), pravoúhlý (pravo/úhlý)…

–  když ú následuje po předponě:
zúčastnit se  (z-účastnit), zúžit (z-úžit)  neúrodná (ne-úrodná), neúmyslný (ne-úmyslný)

ve slovech cizího původu:
túra (turistický výšlap)  Zítra jdeme na túru.
skútr  (motorové vozidlo)   Bratr jezdí na skútru.

medúza (živočich)  V moři plavala velká medúza.
túje (jehličnan)   Zahradník vysadil krásné túje.
fúrie (zuřivá, zběsilá bytost)  To zvíře je pěkná fúrie.
múza (múzy –  bohyně umění). Políbila ho hudební múza. (Napsal písničku 🙂 )
trubadúr (středověký básník a pěvec).  Spanilé princezně zpíval pod okny trubadúr.
iglú (příbytek ze sněhu a ledu) Eskymáci žijí v iglú.
ragú (pokrm z masa)  Kuchař uvařil výborné kuřecí ragú.
štrúdl (jablkový závin)  Babička upekla výborný štrúdl.
fúze (splynutí, sloučení)  Sledovali jsme buněčnou fúzi.

A pak tu máme ještě chuťovku typu: kúra, která nemá s kůrou na stromu pranic společného 🙂

kúra (léčebná nebo zkrášlovací procedura)  Součástí léčebné kúry byly zábaly a masáže.
manikúra (péče o ruce, především nehty)   Maminka si zašla na manikúru.
pedikúra (péče o chodidla)  babička chodí pravidelně na pedikúru.

Ú  uprostřed slova však najdeme i v domácím slově, a to v názvu rostliny:
ocún (rostlina)  Ocún je prudce jedovatá bylina.

Jelikož upřednostňujeme učení pomocí pojmových map, i toto učivo si tedy takto ujasníme:

U2

Pojmovou mapu ke stažení a tisku, včetně online procvičení  psaní písmenka ú, najdete  v naší členské sekci.

 

Více pomůcek na přípravu do školy ZDE.

Jára Bednářová Jára Bednářová

Mám 18 let zkušeností jako učitelka 1. stupně ZŠ. Ukazuji rodičům, jak přežít školní docházku svých dětí s úsměvem. Propaguji myšlenku, že k lepšímu pochopení a zapamatování si učiva je nutné zapojit nejen myšlení, zrakovou a sluchovou oporu a pohyb, ale hlavně – zábavu! Více se dočtete zde Můj příběh Mnoho námětů, jak doma nešedivět nad úkoly svého potomka, ale v klidu si u toho popíjet kávičku najdete Tady .


25 tematicky propojených pracovních listů pro předškoláčky a malé školáčky

26 hravých a obrázkových úloh pro děti

 Více ZDE

 

 

 

 

 

 

 

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This