Prázdniny jsou obdobím, které většinu rodičů dělí na dva tábory.

Jedni jsou přesvědčeni, že dítě si má pořádně odpočinout a kromě přečtení jídelního lístku nemusí na nějaké “učivo” a znalosti ze školy ani sáhnout.

Druzí jsou přesvědčeni, že opakování je matka moudrosti, a tak čas od času sepíší své ratolesti pár příkladů, nadiktují nějaký ten diktáteček, či donutí denně zapsat počet přečtených stran v knížce.

Jak se ale jistě všichni shodneme, žádný extrém není správný a naprosté ignorování školy ani její neustálé připomínání nebude nejlepší řešení. 

 

Rozumím naprosto první skupině, která chce dětem dopřát zasloužený odpočinek a i sami chtějí mít chvíli od psaní úkolů klid.

 

Chápu snahu druhé skupiny –  chtějí, aby jejich děti dosahovaly ve škole skvělých výsledků, aby to díky tomu v životě daleko dotáhly.  Nicméně přesně tento způsob procvičování učiva je velmi nešťastným.  

 

I děti potřebují důkladný odpočinek.

Musí se odreagovat, uvolnit se, sportovat, řádit s kamarády…

…prostě pořádně si ty prázdniny užít.

 

 

A tak jako si během prázdnin protáhnou tělo, je fajn procvičit i jejich chytré kebulky.

 

Hravou a nenásilnou formou.

 

Jak tedy na to, aby učení bylo zábava a opravdu si to užila celá rodina a dítko ani netušilo, že procvičuje znalosti získané ve škole?

– psaním prázdninového deníku,
– společným plánování a propočítáváním výletů…. je tolik možností…
 – Zde na webu Škola zvesela najdete v článcích nápady na hravé procvičení písmenek, diktátů, vyjmenovaných slov, násobilky…

Nechte například své dítko samostatně hledat informace k vašemu výletu a podle nich se rozhodovat. Nechte dítě přečíst jídelní lístek v angličtině a vyberte podle toho jídlo. Povídejte si o tom, co jste viděli a zažili. Vymýšlejte si příběhy o bájných bytostech, o místech, která navštěvujete, nebo  o zvířatech.

Pokud napíšete svému dítěti 20 příkladů na násobení, určitě ho to otráví. Ale když si vymyslíte nějakou problémovou úlohu, bude ta matematika hned zajímavější. Např. v ZOO: Tygr spotřebuje za jeden den 5 kilo masa. Kolik masa spotřebuje 5 tygrů za týden? Nebo: V naší restauraci uvaří 100 jídel denně. Kolik jídel uvaří za týden?

Nebo v autě: Kdo vymyslí více slov na písmenko B apod.
Na rozvíjení slovní zásoby, vyjadřování i fantazii je skvělá hra: Na marťany. “Jsem Marťan, vysvětli mi, na co mají pozemšťané dopravní značku. Jsem Marťan, popiš mi PSA, netuším, jak vypadá a co to je. …” 

Nebo si místo nudného diktování příkladů zahrajte třeba Ufounskou násobilku.

 

Je spoustu dalších zábavných způsobů, při kterých dítě uplatňuje v praxi to, co se ve škole naučilo. A při kterých ani neví, že si nějaké učivo procvičuje. 

A v tom tkví kouzlo přirozeného vzdělávání našich dětí.

 

 

Ebooky Logické úlohy pro chytré kebulky I. a II. najdete v prázdninové akci – 33 %  ZDE.
tato akce končí v neděli 19. 8. 

 

 

 

 

Jára Bednářová

Mám 18 let zkušeností jako učitelka 1. stupně ZŠ. Ukazuji rodičům, jak přežít školní docházku svých dětí s úsměvem. Propaguji myšlenku, že k lepšímu pochopení a zapamatování si učiva je nutné zapojit nejen myšlení, zrakovou a sluchovou oporu a pohyb, ale hlavně – zábavu! Více se dočtete zde Můj příběh Mnoho námětů, jak doma nešedivět nad úkoly svého potomka, ale v klidu si u toho popíjet kávičku najdete Tady .


Pin It on Pinterest

Share This